کتاب «امر به معروف و نهی از منکر بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد

مبلغ/ کتاب «امر به معروف و نهی از منکر بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر حجت الاسلام والمسلمین عباس کوثری در ۸۰ صفحه توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، کتاب «امر به معروف و نهی از منکر بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین عباس کوثری است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۸۰ صفحه منتشر شد.

ساختار اثر

در این اثر، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی و مفهوم شناسی، اهمیت و وجوب امر به معروف و نهی از منکر تبیین شده است که مکلفان امر به معروف و نهی از منکر معرفی شده اند.

نویسنده این اثر در ادامه، شرایط امر به معروف و نهی از منکر را تبیین می‌کند که از جمله این شرایط می‌ توان به شناخت، احتمال تأثیر، عدم مفسده، اصرار بر گناه، و آشکاربودن گناه اشاره کرد.

«آداب امر به معروف و نهی از منکر» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا اخلاص، هماهنگی عمل با گفتار، صبر و استقامت، شروع از بستگان، رعایت مقدار فهم و حال افراد، مدارا، پیشنهاد، جایگزین و… توصیه شده است.

در ادامه نیز به اقدام عملی سیدالشهدا(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده و سپس، لزوم تشخیص درست موارد اقدام عملی مورد تأکید قرار گرفته است.

در پایان نیز عوامل ترک امر به معروف و نهی از منکر تشریح شده که این عوامل عبارتند از: ترس، دنیاطلبی، خجالت و کم رویی، عدم آگاهی از پیامدها، و عدم آگاهی از پاداش.

برشی از اثر

«از ابعاد مهم امر به معروف و نهی از منکر، شناخت شیوه ها و ابزارهای آن است که لازم است بر اساس مقتضیات زمان آنها را مورد استفاده قرار داد که برخی از آنها عبارتند از: استدلال و منطق، اختصاص بودجه مالی، نامه نگاری، آشکارساختن ترفندها، بیان انتظارات اسوه های فضیلت، موعظه و ترک جلسه.»

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.