استفاده افراطی از شبکه‌های مجازی و بروز رفتارهای «اختلال شخصیتی» بین اعضای خانواده

مبلغ/ یک متخصص مشاوره و روان‌درمانی، با اشاره به اثر استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی مجازی در بروز اختلال شخصیت اسکیزویید، گفت: امروزه رفتار اسکیزوییدی حاصل استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین اعضای خانواده بسیار زیاد دیده می‌شود.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایسنا، دکتر علی محمد نظری در کنفرانس علمی “خودمراقبتی در بستر فضای مجازی” همزمان با روز جهانی خودمراقبتی، درباره خودمراقبتی خانواده در فضای مجازی اظهار کرد: تا کنون نسبت به مراقبت از اعضای خانواده در فضای مجازی کمتر توجه شده است. از منظر رونشناسی انسان‌گرا، رفتار اسکیزوییدی از جمله آسیب‌هایی است که امروزه اعضای خانواده‌ها را درگیر کرده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود درباره اختلال شخصیت اسکیزویید توضیح داد: فرد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزویید در دنیای درونی خود سیر می‌کند، ارتباط او در عالم واقع با افراد و سطوح انسانی او کاهش پیدا کرده و در نتیجه به عواطف او آسیب وارد می‌شود. همچنین مراودات اجتماعی این فرد برایش رضایت بخش نیست و به اصطلاح عامیانه می‌توان گفت چنین فردی در موقعیتی قرار دارد که گویا با خود نیز قهر است.

نظری با اشاره به استفاده افراطی اعضای خانواده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و در نتیجه کمرنگ شدن ارتباط اعضاء با یکدیگر، تصریح کرد: امروزه شاهد این امر هستیم که هر یک از اعضای خانواده با تلفن همراه خود در دنیا و فضای دیگری در حال محاوره با موقعیت های مختلف است و این امر کاهش تعاملات اعضای خانواده و کاهش اثر گذاری اعضای خانواده بر یکدیگر را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر هرچه ارتباط اعضاء با هم در فضای واقعی کمرنگ شود، حرکت آنها به سمت رفتار اسکیزوییدی بیشتر می‌شود.

این متخصص مشاوره و روان‌درمانی همچنین این را هم گفت که امروزه به عملکرد تربیتی والدین آسیب زیادی وارد شده است و از این رو فرزندان آنگونه که باید در فرآیند هویت یابی خود موفق نمی‌شوند و این عدم موفقیت می‌تواند انواع اختلالات رشدی، هویتی، شخصیتی و روانی را در آنها ایجاد کند.

به گفته وی، امروزه علیرغم افزایش دسترسی آحاد جامعه به دانش روز اما توانایی والدگری در بین والدین کاهش پیدا کرده است و والدین در پرورش نسل جدید در قیاس با امکانات موجود توانایی کمتری دارند و حتی می‌توان گفت در این راستا آموزش کمتری نیز دیده‌اند.

این متخصص مشاوره و روان‌درمانی معتقد است که در حال حاضر میزان اثر گذاری والدین بر فرزندان کاهش یافته و در پی آن نیز فاصله بین آنها بیشتر شده و نیز والدین از فرزندان خود رضایت کمتری دارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود عملکرد بین زن و شوهر و والدین و فرزندان را مهم ترین کارکرد خانواده عنوان کرد و ادامه داد: اگر والدین در ارتقاء عملکرد زن و شوهری خود موفق نبوده و از عملکرد میان خود رضایت نداشته باشند، در نقش والدگری نیز موفق نخواهند شد و از سوی دیگر زمانی که خانواده این عملکرد خود را از دست دهد، امکان ایجاد اختلالات روانی در بین اعضای خانواده وجود خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود درباره “انزوای اجتماعی” حاصل از  استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی مجازی در فرزندان این نکته را هم افزود که گرچه در فضای مجازی فرزندان می‌توانند به بازی و تعامل با سایرین بپردازند اما دچار انزوای اجتماعی در فضای واقعی می شوند که از جمله مهم ترین اثرات آن آسیب به عواطف انسانی است، به شکلی که هم خود فرد و هم اطرافیان او از  زندگی رضایتی نخواهند داشت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، نا امیدی، احساس پوچی، احساس بیهودگی، تفکر خودکشی و نهایتا اقدام به خودکشی  را از جمله اثرات انزوای اجتماعی در فضای واقعی دانست و بیان کرد: وقتی این انزوا و یا رفتار اسکیزوییدی بین اعضای خانواده شکل گیرد، مراودات لذت بخش در روابط زن و شوهر کاهش یافته و از طرفی تعداد تعاملات مثبت اعضاء نیز در اثر قرار گیری افراطی در فضای مجازی کاهش می‌یابد. در واقع مهم‌ترین آسیب رفتار اسکیزوییدی، آسیب به عواطف انسانی است.

وی در پایان سخنان خود درباره چگونگی  مقابله با رفتار اسکیزوییدی در بین اعضای خانواده، با اشاره به اهمیت ارزیابی سطح تعاملات زن و شوهر و سطح تعاملات والدین و فرزندان، تاکید کرد: هرچقدر زن و شوهر با یکدیگر و با فرزندان تعاملات مثبت داشته باشند و این تعاملات مثبت در فضای حقیقی باشد، ارتباط زوجین با یکدیگر و با فرزندان و اثرگذاری والدین بر فرزندان بیشتر شده و نهایتا ضربه به سطح عواطف اعضای خانواده کاهش می‌یابد. نباید فراموش کرد که سلامت خانواده را می‌توان با آموزش‌ها ارتقاء داد این در حالیست که سلامت خانواده ابتدا به سطح تعاملات زن وشوهری باز می‌گردد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.