تاثیر کرونا بر زبان و شیوه ارتباطی

مبلغ/ آزمایشگاه پژوهش‌های زبان‌شناسی اجتماعی دانشگاه میشیگان با گردآوری گفتارهای ضبط‌شده ساکنان این ایالت به بررسی تاثیر کووید_۱۹ بر زبان و شیوه ارتباطی پرداخته است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایسنا، گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به نقل از خبرنامه دانشگاه میشیگان در این‌باره نوشته است: «آزمایشگاه پژوهش‌های زبان‌شناسی اجتماعی دانشگاه میشیگان گفتارهای ضبط‌شده ساکنان این ایالت را گردآوری کرده تا تغییرات زبان را در مدت بروز این بیماری بررسی کند. جنگ و فجایع طبیعی همیشه تاثیر عمیقی بر زبان گذاشته‌ است؛ پس، احتمال دارد دنیاگیری ویروس کرونا هم بر کاربرد زبان اثر داشته باشد؛ مثلا، در جنگ جهانی دوم، مردم در پناهگاه‌ها و جبهه‌های جنگ یا، به‌ویژه زنان، در جایگاه نیروهای کار، کنار هم قرار گرفتند و با کسانی هم‌کلام شدند که قبلاً با آن‌ها ارتباطی نداشتند.

دو هفته پس از آغاز قرنطینه میشیگان، جمع‌آوری داده‌های این طرح آغاز شد. علاقه‌مندانی که در وبگاه «خاطرات کووید در میشیگان» ثبت‌نام کرده‌اند، به پرسش‌هایی از این قبیل پاسخ می‌دهند: حالا که ماسک می‌زنید، آیا به‌جای لبخند، برای بیان احساس‌تان از حالت‌های چشم‌ها یا دستان‌تان کمک می‌گیرید؟ از واژه «کووید» استفاده می‌کنید یا «ویروس کرونا»، و آیا در موقعیت‌های مختلف واژه‌های متفاوتی به‌کار می‌برید؟ این امر که چگونه این رویداد جهانی و به‌ویژه نبودِ تعامل چهره‌به‌چهره بر کاربرد زبان اثر می‌گذارد، از موضوع‌های موردعلاقه زبان‌شناسان است.»

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.