افشای پشت‌پرده‌ها برای هل دادن عراق به سمت رژیم صهیونیستی

مبلغ/ یک شبکه قطری در برنامه‌ای به تلاش‌هایی پرداخت که در حال حاضر برای سوق دادن عراق به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حال انجام است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، شبکه «الجزیره» در قسمت جدید برنامه «المتحری» در گفت‌وگوهایی اختصاصی با برخی شخصیت‌های عراقی به بررسی تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تأثیر بر جامعه عراق در راستای عادی‌سازی روابط پرداخت.

الجزیره ابتدا به نقل از «شامل عبدالقادر» نویسنده و مورخ عراقی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی معتقد است قدیمی‌ترین یهودیان از عراق هستند اما این کشور روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل را رد می‌کند.

در ادامه این ادعا شده، تلاش‌های برای نزدیکی میان عراق و رژیم صهیونیستی بیشتر شده است، از سال ۲۰۱۸ وزارت خارجه رژیم صهیونیستی صفحه‌ای ویژه عراق راه‌اندازی کرده و پس از آن گام‌های سریعی برداشته شده به نحوی که رژیم صهیونیستی اجازه تبادل تجاری با عراق را داده و سفر هیأت‌هایی عراقی به تل‌آویو رسما اعلام شده است.

«بهاء الاعرجی» معاون نخست‌وزیر پیشین عراق در همین رابطه به الجزیره گفت، عادی‌سازی در عراق آغاز شده اما به صورت غیررسمی.  وی افزود، طرف‌هایی خارجی هستند که با ایجاد شرایط اجتماعی و اقتصادی سخت برای ملت عراق در تلاشند این ملت را به سمت گزینه عادی‌سازی روابط سوق دهند.

الجزیره در ادامه گفت‌وگویی با «قیس الخزعلی» رئیس جنبش «عصائب اهل الحق» عراق انجام داده و نوشته وی به دلایل امنیتی اعلام کرد که فیلمبرداری فقط باید از طریق تجهیزات ویژه خودشان انجام شود.

الخزعلی در این گفت‌وگواعلام کرد، تلاش‌هایی برای ایجاد اختلافات شیعی-شیعی در جریان است تا بتوانند پروژه عادی‌سازی روابط را پیش ببرند.

وی افزود، بدون عراق موفقیت پروژه عادی‌سازی روابط ممکن نیست، رژیم صهیونیستی بر روی اقلیم کردستان حساب زیادی کرده و اربیل به منطقه عملیاتی پیشرفته‌ای تبدیل شده است.

الخزعلی گفت، اطلاعاتی تفصیلی از اماکن موساد در اربیل دارد و حضور اسرائیلی‌ها شامل بغداد، بصره، نینوا و الانبار می‌شود و تحت پوشش موسسات مدنی، شرکت‌های امنیتی یا افراد مشخص فعالیت می‌کنند.

«جوتیار عادل» سخنگوی رسمی اقلیم کردستان اما فروش نفت اقلیم به رژیم صهیونیستی را منکر و در ادامه مدعی شد، اقدام اخیر ایران که بنا به ادعای وی یکی از «ساختمان‌های غیرنظامی» را هدف گرفت توسط تیمی مورد بررسی قرار گرفت و این تیم بر عدم وجود مقرهای اسرائیلی در اقلیم کردستان آنگونه که ایران ادعا می‌کند، تأکید کرد. (جزئیات بیشتر)

اما قیس الخزعلی درباره شفافیت تحقیق انجام شده بنا به گفته جوتیار عادل، گفت، این تحقیق حرفه‌ای و مسؤولانه نبوده و اطلاعات از وجود کشته‌ و مجروحانی در مکان مذکور حکایت دارد که مستقیما با هواپیما از اربیل به اسرائیل منتقل شده‌اند.

الجزیره در ادامه به برگزاری نشستی در اربیل در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ تحت عنوان «صلح و استرداد» توسط یک نهاد آمریکایی موسوم به « مرکز ارتباطات صلح» پرداخت، نشستی که در آن بحث پیوستن عراق به توافق‌های موسوم به «آبراهام» برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح شد و موجی از عکس‌العمل‌های سیاسی و محکومیت را به دنبال داشت.

«طلال الحریری» عضو مرکز آمریکایی ارتباطات صلح در این خصوص به الجزیره گفت، همه حاضران در نشست از دستورکار آن آگاه و حامی صلح و عادی‌سازی روابط بودند اما پس از حمله به این کنفرانس، با کمال تعجب دولت کردستان عراق آگاهی از دستورکار این نشست و تمامی روایت‌ها مبنی بر روابط سری کردستان با تل‌آویو را تکذیب کرد.

«محمود المشهدانی» رئیس پیشین پارلمان عراق هم به الجزیره گفت، تا زمانی که موساد در بغداد و از طریق دو سفارتخانه آمریکا و انگلیس مستقر است عراق همچنان تحت اشغال است؛ همچنین کسانی که با امارات رابطه دارند شک و تردیدهای درباره مشارکت آنها در پروژه عادی‌سازی روابط وجود دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.